dissabte, 16 de maig del 2015

Aprenentatge entre iguals (2)

EL DIA DE LES EXPERIÈNCIES I LES RESPOSTES DEL MÈTODE GLIFING

Avui he assistit a aquesta jornada i ha estat realment interessant. 

 Descripció        


La introducció l'ha fet la Montserrat García, la meva tutora del centre del Pràcticum, com a directora d'Avesedari i del Mètode Glifing. 

El contingut de la jornada ha estat explicar experiències de la mà de professionals dels  diferents àmbits que treballen amb Glifing. El ventall de participants ha estat força ampli: psicòlegs, psicopedagogs, mestres d'infantil i de primària, mestres d'escoles d'educació especial, professors de secundària...

Qui i què  han compartit?

- Mestres d' Educació Infantil : les activitats Prèvies de Lectura, com enforteixen les funcions executives i preparen per aprendre a llegir.

Quan treballem pre -  lectura estem treballant el gust per les lletres”

- Mestres de suport : El Glifing a l'aula de reforç com a element motivador dels alumnes amb dificultats d'aprenentatge.

- Mestres de Primària de Cicle Inicial: Experiències de Glifing amb parelles lectores (creades per nivell lector i bona connexió). 1 entrenador + 1 entrenat = 2 entrenaments.

Quins beneficis reporta? A més a més de millorar la capacitat lectora , autonomia, respecte, responsabilitat, flexibilitat, col·laboració, acceptació, aprenentatge entre iguals...

- Psicopedagog d'un centre de primària i secundària, el cap d'estudis i mestres de primària del centre : els Apadrinaments lectors entre alumnes de cicle superior i alumnes de cicle inicial.

- Directora i mestres d'un centre d'educació especial : Glifing per a tots a l'educació especial, com a eina per millorar la lectura a nivell de primària i a nivell de secundària.

Els hi dóna seguretat i milloren la lectura, la comprensió i l'autoestima”.

- Professor de secundària: Recuperem el tren de la lectura a 1r d 'ESO.

Quan alguns alumnes arriben a l'ESO porten una motxilla ben carregada , són conscients de les seves dificultats i el mètode Glifing és una eina que els pot ajudar i donar oxigen”

- Directora d'un gabinet psicopedagògic:

El mètode Glifing permet ajustar al màxim el camí de la reeducació de la lectura amb criteris objectius analitzats dia a dia”

El professional pot tenir en compte les dificultats del nen i el seu camí d'evolució, però també la seva motivació i el seu estat emocional o vital per tal de fer un vestit totalment a mida de les seves necessitats”
col·loqui.

Valoració personal
Totes les participacions han estat acompanyades per vídeos on es podien veure els veritables protagonistes en acció: els nens i nenes amb dificultats d'aprenentatge de la lectura realitzant diferents activitats Glifing. Tal com ha dit la meva tutora del Pràcticum , la Montserrat Garcia en la introducció : " hauríem de canviar la paraula dificultats per la paraula diferència, cadascú té una manera diferent d'aprendre”.

I jo, comparteixo aquesta afirmació , cada nen té un camí d'aprenentatge que hem de respectar i quan portem a terme el mètode Glifing, es parteix del punt on  ell es troba ( el seu perfil lector) i valorem al lloc on arriba, sigui quin sigui, i el temps que triguin; sempre  valorant el seu esforç, la seva feina constant i perseverant. Encara que els nens ho fan d'una manera lúdica i engrescadora ,  agraeixen el reconeixement del seu treball i el nostre encoratjament.

Un altre punt amb el que estic d'acord de tot el que s'ha parlat és que es creen vincles amb els nens, quan fan les activitats surt el seu nom, així doncs ell/a fan unes activitats només per a ells. Però el més important és que no ho fan sols, estan acompanyats per un entrenador, i aquest acompanyament proper els transmet confiança, suport, respecte. Sentiments dels que de vegades mostra mancances.

M'ha agradat assistir-hi, com a psicopedagoga va bé conèixer d'altres experiències, compartir amb altres agents educatius els dubtes, els resultats , les dificultats... m'he adonat de que aquest mètode és realment flexible, es pot adaptar a nombroses situacions , a diferents nivells, i el més important, a cada manera d'aprendre. 

Ha estat una experiència molt enriquidora.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada